Be Creative
Being creative is not a skill, it is a decision you
make
Kreatívnak lenni nem egy képesség, hanem elhatározás kérdése?!
A tanuláshoz való egyfajta érzelmi kötődés kialakítása nélkülözhetetlen céljaink eléréséhez. Bármit is szeretnénk felépíteni, annak három alappillére van: a motiváció, a tudatosság és a stratégia.
Túl sokszor koncentrálunk a technológiára, az órára bevitt kiegészítő anyagokra ahelyett, hogy a tanulóra, mint emberre fókuszálnánk, hogyan segíthetnénk, hogy a "flow" állapotba kerüljön. Mára már az is bebizonyosodott, hogy a különböző tanítási stílusok (VAKOG) helyett csak tanulási preferenciákról beszélhetünk.
Ráhangolódás
a tanévre másképp
-Egy
névre- vagy a csoportnak szóló, kézzel írott levéllel (fénymásolható) vagy egy
rövid inspiráló üzenettel fogadni a diákokat az első tanórán, a különlegesség
érzését kelti bennük. Akár kérhetjük, hogy válaszoljanak és nyári élményeiket,
jövőjükről való elképzeléseiket, terveiket osszák meg velünk. Új osztály esetén
pedig a megismerkedés egyik módja, hogy levelezőtársakként egymásnak leveleket
írnak.
Ráhangolódás a tanórára és
figyelemfelhívás másképp
-A jóga egy igen különleges formájával volt alkalmam megismerkedni. Az
indiai kultúrában elterjedt "lughter yoga"-t mutatta be egy meghívott előadó.
-Az English Ready állapotba kerülésnek bármilyen rituáléja lehet, amit akár
közösen is kialakíthatunk az osztállyal, hogy egy kicsit felpezsdítsük a már
megszokottat...
Nevek begyakorlása másképp
-A székeket körbe rendezzük, de eggyel több széket helyezünk el. Az üres
szék mellett ülő tanulók valamelyike meghívja egy másik társát, hogy üljön
mellé (pl XY, come and sit on my right/left/next to me./ Név helyett akár új
szavak gyakorlására is használható.
Classroom management másképp
-A tanórán alakítsunk ki olyan szokásokat, amik megkönnyítik a tanóra
vezetését.
Amikor lejár az idő egy-egy párban vagy csoportban végzett feladatkor, a taps
helyett kevésbé kizökkentő a diákoknak, ha ezt kézmozdulattal jelezzük, de
belekalkulálva és időt engedve, hogy a gondolatmenetüket befejezzék.
-"Think - Pair - Share", például egy-egy szövegértés, hallás utáni megértés
etc. feladat ellenőrzése előtt ha párban egyeztetik gondolataikat és utána
osztják meg az osztállyal a gyengébb tanulókat is és a bizonytalanokat is sikerélményhez
juttathatjuk... Mindemellett alkalmat ad arra, hogy a diákok együtt dolgozzanak, információt
cseréljenek és tanuljanak egymástól.
Feedback másképp
-Ha kifogytunk már a dicsérő szavakból és úgy érezzük, hogy
választékosabban szeretnénk kifejezni magunkat a tanórán, füzetellenőrzéskor
vagy a dolgozatok és a fogalmazások lábjegyzetében, akkor érdemes a következőt beütni
a google keresőbe: 100+ ways to praise a child J
-Egy fogalmazást, ha nem osztályzattal kell értékeljünk motiválóan hat, ha maximum
három erősséget és maximum három fejlesztendő területet emelünk ki, amin
dolgoznia kell a diáknak még. Ez az a mennyiség, amivel "meg tud birkózni
egyszerre".
Szövegértés másképp
-A diákok csukott szemmel elképzelik a történet helyszínét. A színek,
hangok, illatok, hőmérséklet és a környezet részletes leírása után kinyitják a
szemüket és a tanár belekezd a történet elmondásába az elképzelt helyszínen. A
történet mesélése közben bizonyos szavakat csak mutogat és a gyerektől várja a
megfelelő szavak kimondását. A "történetet" meg lehet ismételni például úgy,
hogy megérkezett a barátom (pl. az étterembe és ő is éhes, eszik, kávét iszik,
megkeveri, fizet, gondolja stb./) vagy hazajött a testvérem és ugyanazt a
cselekvéssorozatot ismétli meg, mint én. Majd én mondom a történetet és a
diákok mutogatják a kiemelt szavakat. A kulcsszavak, amikkel dolgozunk felkerülnek
a táblára, hogy utána még használni tudjuk azokat. Szinonimát, ellentétet
kereshetünk, körbeírhatjuk és végezetül házi feladatnak a gyerekek írásban
rekonstruálják a történetet.
-Egy szöveg meghallgatása/elolvasása után a tanulók három-öt kérdést írnak egy
lapra az elhangzottakkal kapcsolatban és kicserélik a lapot, hogy a társuk
válaszoljon rá. A feladatban motivált lesz a diák, mert a kérdések ebben az
esetben tőle származnak (nem pedig a tankönyvírótól), és ő maga tudja rájuk a
választ. Kihívás- és kíváncsiság faktorként pedig a társai kérdése fenntartja a
tanulók érdeklődését.
Szavak gyakorlása másképp
-Az érzékszervek (kinesztézia) bevonása a tanításban nagyon sokféleképpen
felhasználható. A tanult szavakat az öt érzékszerv valamelyikéhez kell
társítani (táblázatba beírni) attól függően, hogy ki mire asszociál az adott
szóval kapcsolatban. Indokolni is kell. Magasabb nyelvi szinten fogalmakat
absztrakt kifejezéseket is diktálhatunk.
Képleírás másképp
-Ha képleírásnál nemcsak az az utasítás hangzik el, hogy mond el mit látsz
vagy találd meg a különbséget, hanem pl. két merőben különböző "festményt"
próbálunk meg összehasonlíttatni a tanulókkal, akkor a laterális
gondolkodásukat ("Think out of the box.") tudjuk fejleszteni.
-A gyerekeket arra kérjük, hogy először az írásra használt kezükkel, majd a
másikkal készítsenek rajzot egy fényképről, ami lehet akár híres ember vagy
művész is. (Egymásról csak egy nagyon jó osztályközösségben, vagy barátok
között javaslom.) Majd a feladat összehasonlítani a két általuk készített képet.
-Például egy festmény leírásánál ügyeljünk, hogy a könnyebb (LOTS) kérdés felől
a összetettebb (HOTS) gondolkodást igénylő kérdés felé haladjunk.
-Festményeket fel lehet használni például úgy is, hogy a diák továbbgondolja,
hova mit helyezne még el. (Where would you draw houses?- hidden grammar
practise; What is the name of the church/the car?- vocabulary building by
listing the different churches; or different types of cars.)
Writing másképp
-Egy öt mondatos rövid történetet úgy írunk le egy papírra, hogy minden
mondat külön sorban legyen és legyen köztük szabad hely. Az üres sorokba
egy-egy olyan mondatot kell beírni, ami más-más érzékszervi megtapasztalásra utal
(kinesztézia). Látott, hallott, tapintott, illatot érzett, ízlelt. A gyerekek
körbejárnak a csoportjukban és elolvassák egymásét.
Pl. Ahmed lived in Istambul. Every day in the morning he went to the market.
His favourite stall was his grandfather's. He sat and watched how his
grandfather delt with customers. At midday they lunched together.
Nyelvtan másképp
Az előző feledatban az igeidőt used to-a illetve négy mondatban akár
would-ra cserélve rejtett nyelvtani (hidden grammar practise) gyakorlássá
alakíthatjuk a feladatot.
A fentebb felsorolt gyakorlatok közül biztosan van,
aki már ismer és alkalmaz jó párat, de érdemes bővíteni a palettánkat, hogy még
színesebbé váljon a tanításunk.
Hiszen a tanári munka felettébb monotonná tud válni egy idő után.
Merjünk változtatni! Legyünk kreatívak!