Be Creative

2019.08.14

Being creative is not a skill, it is a decision you make
Kreatívnak lenni nem egy képesség, hanem elhatározás kérdése?!

A tanuláshoz való egyfajta érzelmi kötődés kialakítása nélkülözhetetlen céljaink eléréséhez. Bármit is szeretnénk felépíteni, annak három alappillére van: a motiváció, a tudatosság és a stratégia.

Túl sokszor koncentrálunk a technológiára, az órára bevitt kiegészítő anyagokra ahelyett, hogy a tanulóra, mint emberre fókuszálnánk, hogyan segíthetnénk, hogy a "flow" állapotba kerüljön. Mára már az is bebizonyosodott, hogy a különböző tanítási stílusok (VAKOG) helyett csak tanulási preferenciákról beszélhetünk.

Ráhangolódás a tanévre másképp
-Egy névre- vagy a csoportnak szóló, kézzel írott levéllel (fénymásolható) vagy egy rövid inspiráló üzenettel fogadni a diákokat az első tanórán, a különlegesség érzését kelti bennük. Akár kérhetjük, hogy válaszoljanak és nyári élményeiket, jövőjükről való elképzeléseiket, terveiket osszák meg velünk. Új osztály esetén pedig a megismerkedés egyik módja, hogy levelezőtársakként egymásnak leveleket írnak.
Ráhangolódás a tanórára és figyelemfelhívás másképp
-A jóga egy igen különleges formájával volt alkalmam megismerkedni. Az indiai kultúrában elterjedt "lughter yoga"-t mutatta be egy meghívott előadó.
-Az English Ready állapotba kerülésnek bármilyen rituáléja lehet, amit akár közösen is kialakíthatunk az osztállyal, hogy egy kicsit felpezsdítsük a már megszokottat...
Nevek begyakorlása másképp
-A székeket körbe rendezzük, de eggyel több széket helyezünk el. Az üres szék mellett ülő tanulók valamelyike meghívja egy másik társát, hogy üljön mellé (pl XY, come and sit on my right/left/next to me./ Név helyett akár új szavak gyakorlására is használható.
Classroom management másképp
-A tanórán alakítsunk ki olyan szokásokat, amik megkönnyítik a tanóra vezetését.
Amikor lejár az idő egy-egy párban vagy csoportban végzett feladatkor, a taps helyett kevésbé kizökkentő a diákoknak, ha ezt kézmozdulattal jelezzük, de belekalkulálva és időt engedve, hogy a gondolatmenetüket befejezzék.
-"Think - Pair - Share", például egy-egy szövegértés, hallás utáni megértés etc. feladat ellenőrzése előtt ha párban egyeztetik gondolataikat és utána osztják meg az osztállyal a gyengébb tanulókat is és a bizonytalanokat is sikerélményhez juttathatjuk... Mindemellett alkalmat ad arra, hogy a diákok együtt dolgozzanak, információt cseréljenek és tanuljanak egymástól.
Feedback másképp
-Ha kifogytunk már a dicsérő szavakból és úgy érezzük, hogy választékosabban szeretnénk kifejezni magunkat a tanórán, füzetellenőrzéskor vagy a dolgozatok és a fogalmazások lábjegyzetében, akkor érdemes a következőt beütni a google keresőbe: 100+ ways to praise a child J
-Egy fogalmazást, ha nem osztályzattal kell értékeljünk motiválóan hat, ha maximum három erősséget és maximum három fejlesztendő területet emelünk ki, amin dolgoznia kell a diáknak még. Ez az a mennyiség, amivel "meg tud birkózni egyszerre".
Szövegértés másképp
-A diákok csukott szemmel elképzelik a történet helyszínét. A színek, hangok, illatok, hőmérséklet és a környezet részletes leírása után kinyitják a szemüket és a tanár belekezd a történet elmondásába az elképzelt helyszínen. A történet mesélése közben bizonyos szavakat csak mutogat és a gyerektől várja a megfelelő szavak kimondását. A "történetet" meg lehet ismételni például úgy, hogy megérkezett a barátom (pl. az étterembe és ő is éhes, eszik, kávét iszik, megkeveri, fizet, gondolja stb./) vagy hazajött a testvérem és ugyanazt a cselekvéssorozatot ismétli meg, mint én. Majd én mondom a történetet és a diákok mutogatják a kiemelt szavakat. A kulcsszavak, amikkel dolgozunk felkerülnek a táblára, hogy utána még használni tudjuk azokat. Szinonimát, ellentétet kereshetünk, körbeírhatjuk és végezetül házi feladatnak a gyerekek írásban rekonstruálják a történetet.
-Egy szöveg meghallgatása/elolvasása után a tanulók három-öt kérdést írnak egy lapra az elhangzottakkal kapcsolatban és kicserélik a lapot, hogy a társuk válaszoljon rá. A feladatban motivált lesz a diák, mert a kérdések ebben az esetben tőle származnak (nem pedig a tankönyvírótól), és ő maga tudja rájuk a választ. Kihívás- és kíváncsiság faktorként pedig a társai kérdése fenntartja a tanulók érdeklődését.
Szavak gyakorlása másképp
-Az érzékszervek (kinesztézia) bevonása a tanításban nagyon sokféleképpen felhasználható. A tanult szavakat az öt érzékszerv valamelyikéhez kell társítani (táblázatba beírni) attól függően, hogy ki mire asszociál az adott szóval kapcsolatban. Indokolni is kell. Magasabb nyelvi szinten fogalmakat absztrakt kifejezéseket is diktálhatunk.
Képleírás másképp
-Ha képleírásnál nemcsak az az utasítás hangzik el, hogy mond el mit látsz vagy találd meg a különbséget, hanem pl. két merőben különböző "festményt" próbálunk meg összehasonlíttatni a tanulókkal, akkor a laterális gondolkodásukat ("Think out of the box.") tudjuk fejleszteni.
-A gyerekeket arra kérjük, hogy először az írásra használt kezükkel, majd a másikkal készítsenek rajzot egy fényképről, ami lehet akár híres ember vagy művész is. (Egymásról csak egy nagyon jó osztályközösségben, vagy barátok között javaslom.) Majd a feladat összehasonlítani a két általuk készített képet.
-Például egy festmény leírásánál ügyeljünk, hogy a könnyebb (LOTS) kérdés felől a összetettebb (HOTS) gondolkodást igénylő kérdés felé haladjunk.
-Festményeket fel lehet használni például úgy is, hogy a diák továbbgondolja, hova mit helyezne még el. (Where would you draw houses?- hidden grammar practise; What is the name of the church/the car?- vocabulary building by listing the different churches; or different types of cars.)
Writing másképp
-Egy öt mondatos rövid történetet úgy írunk le egy papírra, hogy minden mondat külön sorban legyen és legyen köztük szabad hely. Az üres sorokba egy-egy olyan mondatot kell beírni, ami más-más érzékszervi megtapasztalásra utal (kinesztézia). Látott, hallott, tapintott, illatot érzett, ízlelt. A gyerekek körbejárnak a csoportjukban és elolvassák egymásét.
Pl. Ahmed lived in Istambul. Every day in the morning he went to the market. His favourite stall was his grandfather's. He sat and watched how his grandfather delt with customers. At midday they lunched together.
Nyelvtan másképp
Az előző feledatban az igeidőt used to-a illetve négy mondatban akár would-ra cserélve rejtett nyelvtani (hidden grammar practise) gyakorlássá alakíthatjuk a feladatot.

A fentebb felsorolt gyakorlatok közül biztosan van, aki már ismer és alkalmaz jó párat, de érdemes bővíteni a palettánkat, hogy még színesebbé váljon a tanításunk.
Hiszen a tanári munka felettébb monotonná tud válni egy idő után.
Merjünk változtatni! Legyünk kreatívak! 

© 2019 Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola                     1031 Budapest, Arató Emil tér 1.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el