Egy kép többet mond ezer szónál
"Egy kép többet mond ezer szónál" tartja a már-már közhelyessé vált mondás. Nos, gondoljuk végig, akkor mennyit árul el a képek sorozatából, videókból összeállított tartalom! Nem is kell magyarázni.
A digitális médiumok egyre nagyobb szerepet játszanak mindennapjainkban. Századunk kultúrája egyre inkább a vizualitás irányába tolódik el. Percről percre annyi információt közvetítenek felénk különböző médiumok, hogy azt képtelenség már szöveges formában közölni, erre igazán csak az audiovizuális média alkalmas. És ez az oktatásban is pontosan így van.
A tanítás színesítésére alkalmas sokféle vizuális médiaelem közül néhánnyal, az Animaker-rel, az Animoto-val, a HypeType-pal és a Canva-val ismerkedtünk meg a csütörtöki és pénteki képzési napunkon.
Az Animaker magyarázó filmek elkészítésére alkalmas, online is elérhető applikáció, amellyel rajzfilm szerű videókat készíthetünk igen egyszerűen. Kiválóan alkalmazható a tanórán rövid vázlatok, magyarázatok bemutatására, vagy kisebb összefoglalásokhoz. Kipróbálására, alaposabb megismerkedésre nem szántunk időt a képzésen, így a tesztelése otthonra marad.
Szerdai napunkat főleg az Animoto nevű applikáció alapos megismerésével és használatának gyakorlásával töltöttük.
Az app segítségével saját vagy gyűjtött képeinkből, filmrészleteinkből állíthatunk össze rövid videót, amit aztán könnyedén letölthetünk vagy megoszthatunk. A végeredménye tulajdonképpen egy profi módon összeállított, képpel, hanggal, videóval felépített diasorra (PPT-re) hasonlít.
Előre elkészített sablonokból válogathatunk, majd ezekhez adhatjuk hozzá a saját fotókat, videókat. Kollázs formájában több kép, vagy akár kép és videó is megjeleníthető egyszerre. Az elkészített videót hanggal is kiegészíthetjük, akár saját szövegeink rámondásával, vagy akár a beépített hangkönyvtárból kiválasztott zenékkel.
Az app számomra legnagyobb érdeme, hogy online elérhető, nem kell telepíteni, így bárhol és bármikor használható. A beépített sablonok nagy része már alapból mobilra optimalizált, így a kész produktum bármilyen eszközön nagyon látványosan megjeleníthető. Sajnos hátránya is van az eszköznek, mert az ingyenes verzióban az elkészült diasorra vízjel kerül.
Az iskolánkról készített első próbálkozásunk itt érhető el. A következő tanévben a szülői fórumra már akár ezzel is elkészíthetjük rövid reklámfilmünket.
A HypeType nevű applikáció volt a következő, amelyet megismerhettünk és kipróbálhattunk az oktatásunkon. Az eszköz segítségével animált feliratokat csatolhatunk kész videóinkhoz, fotóinkhoz.
Az alkalmazás használata nagyon egyszerű. A feliratokhoz számtalan betűtípus és színkombinációból választhatunk, sőt a képhez, ha szükséges, hangot is csatolhatunk. Íme, az első próba.
Ez az eszköz is csak online használatra készült, elérhető androidos, illetve IOS-es verzióban is.
A pénteki program a zseniális Canva nevű képszerkesztő program megismerésével, gyakorlásával telt. Rengeteg képszerkesztő létezik, az egyszerű felhasználó számara igen bonyolult és drága Photoshop-tól az egyszerű, de nem túl sokat tudó Paint-ig.
A Canva azért lett már azonnal a favorit számomra, mert, olyan fontos funkciókkal rendelkezik, amiket egyben még egyetlen képszerkesztőben sem találtam meg eddig, azaz
- teljesen ingyenes,
- bármilyen eszközön (telefonon, tablet, PC) alkalmazható,
- online működik, nem kell semmit letölteni a munkához,
- nagyon egyszerű a használata,
- rengeteg ingyenes sablon és kép található benne,
- remek ötleteket (sablonokat) kínál a kevésbé művészi hajlamú felhasználóknak is,
- az egyszerű grafikáktól kezdve a profi plakátokon át egészen a Facebook, Instagram bejegyzésekig bármi elkészíthető vele,
- az elkészült képek méretét a használni kívánt platformok szabványaihoz igazítja (weboldal, Facebook, blog, Word stb.).
És a hab a tortán, hogy a program magyarul is elérhető.
A fejlesztők a kissé tapasztalatlan, vagy az újdonságoktól ódzkodó felhasználóknak külön létrehozták egy online elérhető gyakorlati oktató tanfolyamot is. Mindenkinek jó szívvel ajánlom a használatát.
És lássuk az első alkotást: