Elemlámpa és hátizsák
Jelképesen a pedagógus elemlámpával és hátizsákkal lép be minden nap a tanterembe. Ha feltesszük a kérdést, hogy ki mire asszociál e két szó hallatán és vajon miért, merőben eltérő válaszokat kaphatunk az elemlámpa esetében. Ellenben a hátizsák majdnem mindenkinek a módszertani feladatok sokaságát jelenti.
Az esti módszertani workshopokon elhangzottak közül szeretnék ma megosztani egy párat.
A következő feladatokat nem kategorizálva, a teljesség és sorrendbe rendezés igénye nélkül az alábbiak jegyében gyűjtöttem össze: figyelem összpontosítás, csoportdinamika, kreativitás, motiváció, NLP (Neuro Linguistic Programming), TPR (Total Physical Response) és TBL (Task Based Learning).
1. Egy percig nézhetik a párok egymást, majd egymásnak hátat fordítva három dolgot meg kell változtassanak a saját kinézetükön. Majd visszafordulva rá kell jönniük mi változott a társuk külsejében. A következő napon meg lehet kérdezni a diákokat, hogy mit viselt előző nap a párjuk.
2. Két diák egymással szemben áll és felváltva számolnak egytől háromig. Majd a kettő helyett tapsolnak és a következő körben már a három helyett is egy mozdulatot találnak ki. Új feladatként A,B,C-t mondanak és B helyett az ABC betűit sorolják Z-ig.
3. Párban az egyik diák elkezd számolni 1-60-ig a másik pedig visszafelé. A cél, hogy egyszerre végezzenek.
4. A diákok három oszlopba helyezik el az általam tett megállapításokat. 1. That's me; 2. That's not me; 2. That's me occassionally. Utána, a megállapításokról (pl. korán kelek, szeretem a kávét, sportos típus vagyok stb.) párban megbeszélik a részleteket és a miérteket. A végén a gyerekek tippelhetnek, hogy vajon a tanár melyik oszlopba tette a megállapítást önmagáról.
5. Egy percen keresztül annyi állítást kell mondani a gyerekeknek magukról amennyit csak tudnak. A mondatok úgy kezdődnek, hogy "Én olyan ember vagyok aki, ..." .Utána a párjának vissza kell mondani amennyire emlékszik. "Te olyan ember vagy aki, ...". Ugyanezt szerepcserével, majd ugyanezt múlt időben "I used to be a person who, ...". Természetesen az összes ide illő nyelvtani szerkezettel meg lehet csinálni: I've never ..., I've always ..., if I ..., I wish ..., I'll ..., Had I ... etc.
6. A gyerekek kis cédulára (post it) felírják a következő mondatot és kiegészítik: Ma ..... érzem magam, mert .... . Ezután felragasztják a saját hátukra. A diákok körbejárnak és reagálnak egymás mondatára írásban egy másik cédulára és azt is felragasztják az illető hátára. (Pl.: Today I am sleepy, because I went to bed late. Me too. Sleep well today, though. Hope you'll feel energized shortly. Why did you go to bed late?)
7. Párban három olyan dolgot, tulajdonságot kell keresniük, amiben megegyeznek, illetve 3 különbséget. Majd ezt egy harmadik személynek el kell mondaniuk.
8. Kiválasztja a diák azt, hogy ő miben "szakértő", mit tud a legjobban csinálni, mihez ért a legjobban. Erről X percig beszél a párjának, akár rövid tőmondatokban, akár mintha mini TED előadást tartana. És "kvázi" megtanítja valamire a társát.
9. Képzeld el: Ha az "angol tudásod" egy ház lenne, hogyan nézne ki? Helyszín, méret, szín, forma, szobák, berendezések stb.
10. Egy rövid történet mondatait egymás alá úgy írom fel a táblára, hogy csak a szavak kezdőbetűit írom oda. A történet egyszeri elmondása után a gyerekek megpróbálják rekonstruálni az egész történetet.
11. Szavak, mondatok helyes intonációjának tanításánál, tapsoljuk a hangsúlyt majd lelépjük a hangsúlyt. A hangsúlyos szótagnál nagyot lépünk, a hangsúlytalannál kicsit, a schwa-nál tyúklépést. Az ujjainkkal a befőttes gumit akkorára feszítjük meg, amekkora" a hangsúly.
12. Mindenki kap egy képet. Párban dolgoznak a diákok és "A" a saját képén látható dolgokat elmondja "B"-nek, aki viszont megpróbálja lerajzolni az ellentétét annak, amit hall. Majd szerepet cserélnek.
13. "A" diák eldöntendő kérdéseket tesz fel (a lehető leggyorsabban), és "B" diáknak csak azt szabad válaszolnia különböző intonációkkal, hogy NO. Majd "B" diák tesz fel kérdéseket és "A" diáknak azt kell rávágnia, hogy YES. (Pl.: Are you Italian?, Have you ever been to London?, Do you live on the Moon? etc.) Ezután, a válasz megcserélődik és kiegészül pl.: No, but guess what ... és Yes, on top of that ... amely kifejezésekkel egy beszélgetést folyamatossá tehetünk.
14. Egy szövegben kiválasztunk szavakat (akár új szavak begyakorlása) és mindegyikhez külön mozdulatot társítunk. Amikor a tanár felolvassa a szöveget a diákoknak az adott szó hallatán a megfelelő mozdulatot kell végeznie.
15. A tanár elmutogat egy cselekvést majd arra kéri "A" diákot, hogy állítsa magáról amit lát, de ezzel egyidejűleg mást mutogasson. "B" diák azt állítja magáról amit "A" diák csinált, de közben egy másik cselekvést mutogat. És így tovább...
Érdemes kipróbálni majd egy-két "feladatot", hiszen mi felnőttek is sokat nevettünk a workshopokon.