How to handle burnout syndromes with teachers?

2019.07.29
3. nap 

Elképedve hallgattam Kirsti előadását ma - aki egyébként Joensuuban a helyi tankerületben, staff management specialist, vagyis a tanerőkkel kapcsolatos problémák hozzá futnak be. Fölállítottak egy modellt arra az esetre, ha a tanárok valamilyen oknál fogva nem úgy végzik a munkájukat, ahogy elvárható lenne. Nagyon fontos a rendszerben, hogy pozitívan, támogató módon kezeljék a problémás helyzeteket. 3 szintje van: az early support - vagyis, a probléma fellépésekor minél hamarabb el kell kezdeni foglalkozni ezzel. A 2. szint az intensified support - amikor nem történik változás, és komolyabb segítséget igényel a pedagógus. A 3. amikor valaki hosszabb hiányzás után tér vissza a munkába.

Ebben a rendszerben mindig az igazgatóé a legnagyobb felelősség, hiszen ő felelős a tanárok munkájáért, és észre kell vennie, ha valamilyen változás áll be a munkájukban. Ha ő nem veszi észre, akkor a közvetlen kollégák feladata, hogy szóljanak az igazgatónak. Az igazgató elbeszélget az érintett kollégával, amiről feljegyzés készül. Ha nincs változás, lépnek egy szintet, és bevonnak további segítőket.

Mik is ezek a jelek, ami alapján elkezdődik az egész procedúra? Például ha a tanár 15 napot hiányzott már a tanévben, vagy 4x hiányzott már rövidebb ideig (3 vagy kevesebb napot). Ezek már okok arra, hogy az igazgató beszélgessen vele arról, hogy mi is az oka a hiányzásainak. De előfordul, hogy a tanár viselkedése megváltozik, fáradt, nem mosolyog (ez nagyon fontos jel!), rossz kedvű, mogorva.

De persze klasszikus problémák ugyanúgy felmerülnek, mint amiket mi is ismerünk a mi oktatási rendszerünkből. Nem tud együttműködni a kollégákkal, nem tudja valósan megítélni a saját munkájának minőségét, képtelen a fejlődésre, szülők, gyerekek panaszkodnak rá. Ekkor elkezdődik a beszélgetés, először csak az igazgatóval, majd a további szinten már Kirsti (tankerület) is belép, valamint az 'egészségügyi felelős ', és a tanári szakszervezet is. Fontos, hogy az egész procedúra segítő céllal működik. Viszont, ha nem oldódik meg a probléma, akkor a kemény döntést (megszüntetik a munkaviszonyát) is meg kell hozniuk, és ahogy Kirsti mondta, meg is hozzák, mert mindig a gyerekek az elsők, ők a legfontosabbak!

És a modell 3. lépcsője, amikor valaki hosszabb távollét után tér vissza, is nagyon szimpatikus. A távollét alatti folyamatos kapcsolattartás elvárt, majd a visszatérésre való felkészülés a következő lépés. Végül, mielőtt teljes erőbedobással visszatérne, először kipróbálhatja magát, hogy tényleg fogja-e bírni a munkával járó terhelést. Például eleinte csak részmunkaidőben jön vissza.

És, hogy hogy oldják meg a helyettesítéseket? A primary school-ban (a mi általános iskolánknak felel meg kb. - az első 9 évfolyam) már a rövid hiányzásoknál is helyettes tanár jön - akinek ez a munkája! Tehát nem úgy, mint nálunk, hogy akinek lyukas órája van, beugrik for free - ingyen és bérmentve. Középiskolában viszont nem mindig van ilyen helyettesítő tanár. Házon belül oldják meg többnyire, de természetesen ezeket az órákat kifizetik az iskola saját költségvetéséből. A hosszú ideig tartó helyettesítés költségeit viszont már nem kell az iskolának fizetnie, ezt a tankerület állja.

Mai fénykép: Megjött a hideg, de döbbenetemre a szabadtéri uszodában (ingyenes természetesen) így is úszott valaki. A levegő kb 13-15 fok volt, a víz is ilyesmi. 


© 2019 Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola                     1031 Budapest, Arató Emil tér 1.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el