Jót s jól! Ebben áll a nagy titok.
A tegnap elmaradt rövid bemutatkozások után ma már valóban a szakmáé volt a főszerep.
Alex bevezetőjében részletesen ismertette, hogy milyen pedagógiai
megfontolások mentén érdemes bevonni az oktatási célú applikációkat a
tanítás-tanulás folyamatába. Szót ejtett arról, hogy mi lehet az értelme a
közösségi média osztálytermi alkalmazásának. Milyen előnyöket jelenthet ez
tanítványainknak? Hogyan segítheti egy-egy jól kiválasztott applikáció, illetve
a közösségi média a tanítás és tanulás hatékonyságát? Milyen pedagógiai előny
származik abból, ha a közösségi média segítségével szakítunk az információáramlás
korábban preferált egyirányúságával, azaz a tanártól diák felé közvetített
ismeretátadással.

Az oktatási célú applikációk és a közösségi média felhasználásának számunkra, pedagógusok és persze tanítványaink számára is legfontosabb jellemzőiből a következőket emelte ki:
- tervszerűségre ösztönöz,
- hasznos (önmagunk, társaink, szülők stb. számára),
- kísérletezésre, cselekedtetésre ad lehetőséget,
- fejleszti a képzelőerőt,
- értékteremtést szolgál,
- problémamegoldó gondolkodásra kényszerít,
- határtalanságot biztosít, azaz a kreativitás határtalan szárnyalásának lehetőségét,
- az alkotás örömét nyújtja (invisible v.s. visible).
Ezt követően a YouTube-ban rejlő lehetőségeket vettük számba. Azokat a funkciókat, amelyek tipikusan nem a tanulók passzivitására építenek (pl. egy-egy videó megtekintése a tanórán), hanem azokat, amelyek - akár egyéni, akár csoportmunkában is - aktivitást várnak el a gyerekektől.
Néhány rövid példával illusztrálta, hogy egy-egy tanulói projekt során hogyan használhatók hatékonyan a YouTube (regisztrált felhasználóknak kínált) szolgáltatásai, mint például:
- saját csatornák létrehozása,
- lejátszási listák létrehozása,
- saját videók feltöltése,
- "élőzés" azaz videofelvételek azonnali közvetítése, megosztása (go-live funkció),
- a feltöltött tartalmak kommentezése, megvitatása.
A délelőtt további részében egy másik, ugyancsak a videózással kapcsolatos platformmal, az Edpuzzle-lel ismerkedtünk meg. Ez egy kifejezetten tanároknak és diákoknak kifejlesztett, nagyon egyszerűen használható applikáció, amellyel számunkra érdekes videókat kereshetünk a világhálón, majd a nekünk megfelelő módon megvághatjuk azokat. A kiválasztott vagy átszerkesztett videókat kérdéseinkkel is kiegészíthetjük, akár szövegesen, akár hangfelvétel formájában. Az elkészült anyagot pedig megoszthatjuk tanítványainkkal. Ha pedig a filmmel kapcsolatban feladatot is adtunk tanulóinknak, munkájukat nyomon is tudjuk követni.