Positive Thinking
5. nap 2019. július 31. szerda
Utolsó nap, de Kirsti ma is kitett magáért. Megint nagyon jó előadást tartott. A téma LEAN thinking and Positive psychology volt. Ez például a finn oktatási rendszer azon eleme, amihez nem az anyagi javak kellenek. Gondolok itt arra, hogy otthon sopánkodhatunk azon, hogy soha nem fogunk a finnek szintjére elérni, mert nincs rá pénz, de a gondolkodásmódunkban, hozzállásunkban még nagyon sokat változtathatunk.
Csak röviden, hogy mit is takar a cím:
A LEAN gondolkodásmód arról szól, hogy fókuszáljunk a feladatra, tüntessük el a "szemetet" (a nem odavaló dolgokat), és növeljük a létrehozott értéket.
5 S system:
Sort - rendszerezz, mielőtt munkához látsz. Ha olyan dolgok vannak körületted, amik nem kellenek, tedd el, dobd ki, add oda másnak!
Set in order - a helyes sorrendet állítsd fel a munkádban!
Shine - Takarítsd ki a munkahelyedet!
Standardize - Az első 3-ból alakítsd ki a szokást!
Sustain - Tartsd fent a rendszert. Kulcsszó: fegyelem.
Azt gondolom, hogy nagyjából tudjuk miről van szó, de ha tudatosan csinálnánk, még hatékonyabb lenne.
A 2. előadás is nagyon izgalmas volt. A pozitív pszichológiáról és pozitív pedagógiáról volt szó. Nem is akarom és nem is tudnám itt most Kirsti előadását visszaadni. Elég egy mondat, amit a végén mondott, hogy ők a pozitív pedagógiát használják a tanításban, minden egyes órán. Lényege, hogy a gyerekeknek az erősségeit keresik, nem a gyengeségeit. És ez minden tanár kötelessége, hogy így tanítson!
A holnap hajnali indulásom előtt még egyszer körbebicikliztem a környéket. Próbáltam jól lefárasztani magam fizikailag, mert holnap hosszú nap lesz. Sikerült 31 km-t tekernem. Szerencsére nem esett az eső! Visszafelé kiszúrtam, hogy nem messze a főúttól van egy primary schoolnak kinéző épület (együttes), iszonyú nagy udvarral, további sportpályákkal, rengeteg biciklitárolóval és udvari játékokkal, mászókákkal. Nem birtam megállni, hogy ne kanyarodjak arra. Láttam már külföldön iskola udvarokat, de eddig ez viszi a pálmát. Csináltam pár képet és videót, bár nem adja annyira vissza az eredetit.

Összegezve a képzésen tapasztaltakat: nagyon örülök, hogy ide jöhettem és egy kicsit belepillanthattam az itteni életbe. Nem mondom, hogy az oktatási rendszerbe, mert ezek nyilván csak morzsák, amiket át tudtak adni. De mindenképpen hasznos volt, motiváló, szemfelnyitó. Nemcsak a finn rendszerről tudtam meg dolgokat, hanem a többi résztvevővel is folyamatosan összehasonlítottuk iskoláinkat. Közös vonás volt, hogy mindenki arról panaszkodott (a finn tanárok magas státuszáról szóló előadás után), hogy a tanárok társadalomban betöltött szerepe milyen alacsony az adott országban.
A kurzus végén Kahoot-oztunk egyet, Finnországgal kapcsolatos kérdések voltak, és az 5 nap alatt bármilyen témakörben elhangzott dologra is rákérdezett Esa. Például Esa gyermekeinek, kutyáinak és macskáinak száma? A Finn melyik nyelvvel van rokonságban? Igen, a magyar volt a helyes válasz. És ki a másik (Nem Raikinnen) Forma 1-es finn pilóta? Sajnos a moose és a polar bear nem jutott eszembe finnül, de a Tera (gym edző) okos gyűrűjének neve igen (Oura).

És az iskola 3. emeletéről még nem hoztam képeket. Íme:



