Teacher Development

2019.08.07

A Pilgrims hitvallását (Inspiráljuk az embereket, hogy inspirálni tudjanak másokat) már a fogadtatáskor megtapasztaltam. A megfelelő (pl. osztálytermi) légkör megteremtése, az összetartozás érzésének kialakítása és a tanítás "humanisztikus" megközelítése létfontosságú a hatékony tanítás szempontjából.

Az első héten Chaz M. Pugliese az előadónk. Teacher trainer-ként dolgozik és ezen kívül szakterülete a motiváció és a kreativitás. Több könyvet publikált és a Teacher Training Pilgrims igazgatója is volt évekig.

A módszertani továbbképzésekkel ellentétben ezen a teacher trainer/coach/mentor képzésen nem a tanítási folyamatban alkalmazható jó gyakorlatokkal fogok megismerkedni, hanem azzal hogyan tudom megtámogatni kollégáimat munkájukban.

Egy nemrég publikált cikkből kiderül, a "Mit tanultál a mai órán?" kérdésre a diákok 75%-a nem azt a választ adta, amire a tanár számított. Ez már magában elgondolkodtató adat és érdemes kipróbálni saját diákjainkkal is.

Az első napon főleg azt gyakoroltuk, hogy az egyes tanórák illetve a tanítás kritikus pontjait hogyan kell megközelíteni ahhoz, hogy a pedagógus megtalálja a saját egyedi esetére a megoldást. Gyakoroltuk, hogy a problémákat milyen kommunikációs eszközökkel lehet feltérképezni ahhoz, hogy a résztvevők (tanár, diák) igényeinek feltérképezése után ki tudjuk dolgozni az új stratégiát. Majd arról gyűjtöttünk ötleteket, hogy a már meglévő tanári képességeket hogyan lehet megerősíteni ahhoz, hogy a "problémákat" sikeresen meg tudjunk oldani. A tréner, a coach, a mentor és a tanár feladata is az, hogy olyan kérdéseket tegyen fel melyekkel rávezeti az egyént a megoldásokra. Egyetértettünk abban, hogy a tapasztalat és a szakértelem merőben más. A szakértelem naprakész szaktudást és állandó önreflexiót feltételez. Szakértelem nem létezhet önreflexió nélkül!

Egy érdekes dolgot említett az előadónk. Óralátogatás helyett ő vezetőként a kollégáitól azt kérte, hogy anélkül, hogy végigülné a tanórát, csak óráik reflexióját osszák meg vele. A megbeszélés alatt arra fókuszál, hogyan tudja megerősíteni kollégáját abban amiben jó, illetve megtámogatni őt abban amiben ő maga szükségét érzi.

A második napon már sokkal részletesebben vizsgálódtunk és mélyebbre ástunk. A csoportdinamika tanulmányozásával kezdtük és megvizsgáltuk milyen vezetői stílust igényelnek a csoportfejlődés egyes állomásai. Megismerkedtünk az egyes vezetői modellekkel, melyek három alappillére az önismeret (pl. felismerni erősségeinket és a kritikus helyzetek kialakulásának okát stb.); a megfelelő kommunikáció (pl. hogyan kell hallgatni stb.); a szakértelem. Szó volt arról, hogy a figyelemhiány merőben különbözik a motiválatlanságtól ezért más eszközökkel is kell megközelíteni (Maslow piramis). Az összpontosításhoz fizikailag, mentálisan és pszichésen is készen kell állni.

Hiába rendelkezünk a legjobb tanítási módszerekkel és segédanyagokkal, ha az egyének közötti érzelmi kapcsolat nem megfelelő - nem történik meg a "csoda". Úgy hiszem többen azért az érzelmi elismerésért választottuk ezt a hivatást, amit nap mint nap megtapasztalunk. Mindannyiunk célja, hogy hatékonyságunk fokozásával képességeinkhez mérten a lehető legjobb tanárokká váljunk, akik szakmailag önállóan képesek fejlődni ("autonomous professionals").

© 2019 Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola                     1031 Budapest, Arató Emil tér 1.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el