Változás
The essence of teacher training is change. Az a kreatív energia, amit a Pilgrims sugároz mindenkit változásra ösztönöz.Tanulni, fejlődni viszont csak úgy lehet, ha kilépünk a komfort zónánkból. Hiszen mindenféle tanulás rizikóval jár.
Gondoljunk csak bele, hogy amikor a kisgyermek biciklizni tanul, akkor is benne van a pakliban, hogy elesik. De újra és újra megpróbálja, és végül sikerrel jár. Miképpen az élet minden terén, úgy a tanulási és a tanítási folyamatban is hibázni fogunk, de nem szabad feladni, hiszen ez az egyetlen módja, hogy jobb szakemberekké váljunk. Mindez egy önmagát tudatosan irányítani képes, önreflexiót alkalmazni képes személyiséget igényel.
Egy kihívásnak csak a megfelelő mértékben szabad nehéznek lennie, hiszen ha elvégezhetetlen, akkor nem éri el a valós célját, nevezetesen azt, hogy szinten tartsa az érdeklődésünket és tovább keressük a megoldást. Amennyiben képesek vagyunk egy pedagógiailag hatásos "meglepetéssel" előállni például a tanítási órán, akkor biztosan elnyerjük a diákok figyelmét, és csak ezután tudjuk őket motiválni. A feladatainkat mi magunk is csak úgy tudjuk elvégezni, ha megfelelő mértékben motiváltak vagyunk.
A tanórán feldolgozandó szövegeket is kritikus szemmel kell kiválasszuk ahhoz, hogy elérjük velük a célunkat. Mindannyian tudjuk, hogy egy-egy szövegértés feladatot sokkal érdekesebbé tehetünk diákjaink számára, ha az kielégíti a kíváncsiságukat (personalized).
A következő gyakorlat jó példa a "flipped classroom" és a "loop input" bemutatására.
A tanár közli a gyerekekkel, hogy el fog mondani egy valós, vele történt (vagy akár egy fiktív) esetet. Belekezd, de először, csak az első (vagy utolsó) mondatát osztja meg a gyerekekkel pl. "Mióta is van egy vágás a térdemen?" / "Azóta sem kaptam tőle karácsonyi üdvözlőlapot."
Majd arra kéri a gyerekeket, hogy tegyenek fel kérdéseket. Kérdezzék meg ami őket érdekli a történettel kapcsolatban. A kérdések felkerülnek a táblára. Majd a tanár lediktál egy pár olyan szót, amely vagy nélkülözhetetlen a történet megértése szempontjából, vagy kifejezetten meg szeretné tanítani. Ezután, megbizonyosodik róla, hogy mindenki érti a kifejezéseket, akár még szinonimákat, ellentéteket is gyűjthetnek hozzájuk. Mielőtt belekezd a történetbe arra kéri a diákokat, hogy figyeljék meg, hogy az összes kérdésre elhangzik-e a válasz. A történetet párban kell majd visszamondaniuk egymásnak úgy, hogy egy mondatot az egyik, egyet a másik diák mond.
Ez a feladat kiváló arra, hogy majdnem az összes hegyét meghódítsuk a szótanulásnak, ami egy "hét hegyet megmászó" feladat (meaning, pronounciation, spelling, regiszer, collocation, colligation, idiom). Paul Nation kimutatása szerint 7-14 alkalommal kell egy szóval találkozzunk ahhoz, hogy rögzüljön. Tehát pl.10 szó x 7 módon x 7alkalommal.
Learing a language is a damn hard job, but we all bought the ticket for the journey...
Senki sem állította, hogy angol nyelvet tanulni vagy tanítani könnyű.
Eddigi előadóink, Chez Pugliese, Susan Holden és Mike Shreeven számos hasznos szakirodalomra hívták fel a figyelmünket az eddig tanultakkal kapcsolatban:
Medgyes Péter: The Non-Native Teacher (2017.)
Csíkszentmihályi
Mihály: Flow- Az Áramlat (2002.)
Steve
Bavister - Amanda Vickers: Teach Yourself NLP (2008.)
Ian McDermott - Wendy Jago: The NLP Coach (2001.)
John
J. Ratey: Spark! (2010.)
Howard
Gardner: The Unschooled Mind (2011.)
Ken Robinson: Creative Schools (2016.)
Paul
Nation: Learning Vocabulary in Another Language (2001.)
A változás az
oktatásban önmagában még nem a tűzijáték, csak a gyújtózsinór.